fredag 9 november 2007

Måleriet

Skapande handling kan ses som en triangel där det oftast finns ett samspel mellan estetiken, den inre och den yttre världen. Efter de skisser jag gjort tidigare är min önskan att göra "former som inte syns men de finns" - oändliga.


Handledning är viktig, jag fick hjälp med att skilja på måleri och skulptur, därmed en del ändringar. För att tydligöra de former som redan fanns i min målning övergår jag till att måla den högra sidan svart, här kan man urskilja en gubbe med hatt som faller ut ur motivet.
Det sk. tornet är fritt och når ingen mark i grått/svart, det tycker jag om. Jag ville inte måla hela bakgrunden svart, därför en del dimgråa toner (havet) dels en jämnare övergång. Lite ljus här och där kan öka stämmningen i bilden tror jag.

Inga kommentarer: