söndag 28 oktober 2007

Dröm eller verklighet?

Dröm eller verklighet ?
I tonåren hade jag en dröm om nätterna, denna dröm återkom som oftast.


” Jag sprang först fort och sedan fortare. En känsla var att någon förföljde mig, men jag kunde aldrig se att det fanns någon där bakom mig. Panikartat sprang jag fortare och fortare men tillslut kom jag ingen vart. Hur jag än kämpade för att ta mig fram blev jag ändå kvar på samma plats och plötsligt framför mig, ett stup. Jag föll fort, och fortare utför. En hisnande känsla i magen gjorde att jag plötsligt vaknade upp ur min dröm”


Det har under senare tid av mitt liv visat sig att de allra flesta drömmar går att tyda, och det anser många psykologer som forskar, de som arbetar med psykologi. Min dröm kan mycket väl tyda på prestationsångest som många ungdomar faktiskt har i tonåren. Min dröm tyder mycket på att jag kämpar och kämpar men inte kommer någon vart. Detta drama måste innehålla konflikt därför livet självt innehåller konflikter.
Vi kan också bli främlingar i en värld där vi trodde vi hörde hemma. Vi drabbas av ångest och inser att vi inte kan svara på frågorna, Vem är jag? Vad hör jag hemma? Konflikten kan vara den att man ser världen som sammanhängande, kontinuerlig och pålitlig. Men upplevelsen av skam hotar att bryta tilliten. Självkänsla är den man är och vilken förmåga man har att umgås med andra.




Material
Mitt bildmaterial kretsar kring minnen och känslor, jag formulera mina tankar och erfarenheter och försöker därmed visa på något som berör som stannar vid ordet konflikt. Jag kommer att börja skissa på ordet prestationsångest. Grönt är en underlig färg den är varm i sin karaktär men ändå explosiv som livet kan vara. konflikt


Metaforer

Oberäkneligt och skört, hur kan man skissa på det?

Avvikelser på vägen.

Gräset tycks vara grönare på andra sidan.

Jag duger.

Vi kan vara främlingar i en värld där vi trodde vi hörde hemma.

Hav, dimma, himmel – ett möte med naturen.

Inga kommentarer: